Social Selling Coach
Met persoonlijke aandacht en enthousiasme aan de slag met social media

Wat is social selling?


Social selling is een verzamelnaam voor diverse activiteiten die onderdeel uitmaken van het proces om als ondernemer of zakelijke professional in contact zijn met je doelgroep, het vergroten van de zichtbaarheid en het creëren van commerciële kansen. De inzet van social selling is een aanvulling op het persoonlijke contact en draait anders dan de naam doet vermoeden niet (gelijk) om sales.

Een goede social selling strategie bestaat uit vier onderdelen:

  • Aanwezigheid op de platformen waar je doelgroep ook aanwezig is: Kies de social media kanalen zorgvuldig en zorg voor een goede en professionele uitstraling van je profiel. Zorg voor een herkenbaar personal brand die je doelgroep aanspreekt.
  • Delen van kennis: wees zichtbaar en voeg waarde toe. Wat zijn de uitdagingen van je doelgroep, speel daarop in met relevante content. Dit vergroot je zichtbaarheid en autoriteit.
  • Luisteren: één van de belangrijkste verkoopvaardigheid is luisteren dat is ook het geval bij social selling. Welke signalen krijg je van je doelgroep? Weest attent, registreer en reageer.
  • Maak verbinding: zorg voor een kwalitatief en relevant netwerk. Nodig mensen uit, breng mensen met elkaar in contact en combineer dit ook met andere vormen zoals telefonisch en persoonlijk contact.

LinkedIn is voor veel mensen een zeer geschikt platform om aan de slag te gaan met social selling. Mede omdat het een echt zakelijk social media platform is en Nederland één van de landen is met relatief gezien een hoog aantal leden. Het vraagt tijd en doorzettingsvermogen maar veel ondernemer en zakelijke professionals hebben al mogen ervaren dat social selling een mooie kanaal is om hun netwerk vergroten en om nieuwe kansen te creëren en te verzilveren.